zaterdag, april 02, 2005

Klier


Geen mooier ritueel op de voorposten van april dan die ochtendlijke koffie in Craenenburg morgen. Sinds enkele jaren wil ik die voor geen geld meer missen. Om een uur of zeven terwijl de volle drukte nog niet als een vuist in je gezicht is neergekomen en het startpodium alsnog de finishing touch moet krijgen... Dat... Dat is naar mijn gevoel hét perfecte moment om zelf ook in Brugge neer te strijken. In de ochtend is het er fijntjes uitkijken naar het gedoe dat komt. Hoe alles in enkele uren weet aan te zwellen! In de ban raakt van de koorts, de Koorts van de Koers. De meute die een keel opzet... Jongetjes die, schooiend om wielerprullen, hopeloos verloren lopen. Het duizendvoudig schouwen van de lelijkste plastieken vestjes die er op het Westelijke halfrond ooit zijn gemaakt. Gekkenwerk. Circus van stemmen. Ambtenbekleders, de bisschop, de burgemeester en joelend om hen, en om hen heen, de jongens van het volk. Maar alles is mij lief morgen! Op die ene dag, die ene, enkele keer per jaar dat de Ronde van Vlaanderen verreden wordt mag er veel van mij. Al slaat af en toe wel de twijfel toe en rijst aan de einder al de vraag of er ook hier geen grenzen zijn aan de groei... Maar voorlopig mag het nog. Al is het drummen, er is nog plaats genoeg, plaats voor heel veel soorten Vlamingen onder ons. Ruimte voor veel zielen in dezelfde borst. De verzamelaar en de bierviltjestekenaar. De tifosi en de cijferaars. De amateur en de beroepsartiest. Meester-tacticus, reporter en prozaïst... Hij die alleen kasseien vreet... En hij die eerst het bord van de ander leeg eet en pas daarna aan zijn eigen bord begint... We zullen er zijn morgen. Met zijn allen! Alleen die éne liet ik liever thuis. Die vendelzwaaier met zijn geel geval. Verleden jaar liep het in de Hel al bijna fout. Dus misschien blijft die morgen maar beter weg... Want morgen wil ik met jou op het Wielerfeest Van Alle Talen geen stokken zien. Nog in geen wiel!

En wie er morgen mag winnen, vraagt u, tot slot van de debattten, nog fijntjes. Wel... Ik hoop, al is dat voor hem nog veel te vroeg, op Nick Nuyens ("Liever 10 keer door mijn kader kruipen dan lossen") maar ik denk... Andreas Klier... Het zou echt wel de eerste keer zijn dat een Klier (van een Vent) de Ronde van Vlaanderen wint...


Geen opmerkingen: